۷۳۰ کلاس درس کانکسی و ۹۲ کلاس سنگی در لرستان وجود دارد که‌ چشم امید دانش‌آموزان آنها به یاری دولت دوخته شده است تا تعلیم و تحصیل را در فضایی ایمن و استاندارد دنبال کنند.
کد خبر: ۱۰۱۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ 06 December 2021

 

به گزارش تابناک لرستان، استان لرستان هم اکنون ۳۶۰ هزار دانش آموز و پنج هزار و ۳۰۰ مدرسه دارد و طی سالیان گذشته با مشکل مدارس تخریبی و نیازمند بازسازی مواجه بوده و این در حالی است که با وجود اقدامات ارزشمند برای احداث و تکمیل فضاهای آموزشی، بازهم نیازمندی های استان در این زمینه رفع نشده است.

تامین فضاهای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان و تحصیل در مکان های ایمن و استاندارد یکی از شاخص های عدالت آموزشی به شمار می رود که لرستان علاوه بر طرح های نیمه تمام آموزشی، همچنان با مشکل فضاهای آموزشی سنگی و کانکسی نیز مواجه است.

تحصیل در کلاس های ناایمن و غیراستاندارد علاوه بر اینکه برای والدین و دانش آموزان مناطق سخت گذر و کم برخوردار لرستان دغدغه ای جدی به شمار می رود حتی در مرکز استان نیز بازسازی و بهسازی فضاهای آموزشی تخریبی، یکی از مطالبات جدی خانواده ها است.

پدر یک دانش آموز ابتدایی در یکی از مناطق کم برخوردار لرستان گفت: فرزندان ما همچنان برای ادامه تحصیل مجبور به استفاده از مدارس سنگی و یا کانکسی هستند که در حقیقت فضای مناسبی برای مصون ماندن از گرما و سرما نیست.

فرهاد پاپی با بیان اینکه تامین فضای آموزشی مناسب و تجهیزات، گام مهمی در راستای توسعه عدالت آموزشی است اظهار داشت: فرزندان ما علاوه بر اینکه در فضاهای آموزشی غیر استاندارد تحصیل می کنند تجهیزات آموزشی چندانی نیز در اختیار ندارند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی دانش آموزان مناطق کم برخوردار برای تحصیل در مدارس شبانه روزی ادامه داد: سختی مسیر و خطرات پیش رو در این مناطق، برخی خانواده ها را ناچار به ممانعت از تحصیل فرزندان کرده است.

مادر یک دانش آموز مقطع متوسه اول در خرم آباد نیز گفت: فرزندم در مدرسه ای که سال های گذشته خودم تحصیل می کردم در حال ادامه تحصیل است که پس از گذشت سال ها، فضا مدرسه تقریبا بدون هیچ تغییر و بازسازی، پذیرای صدها دانش آموز است.

فاطمه امیری با اشاره به دلواپسی از حضور فرزندش در این فضای آموزشی افزود: با توجه به اینکه شرایط مالی چندانی برای تامین هزینه های مدارس غیرانتفاعی نداریم ناچار به ثبت نام فرزندمان در نزدیکترین مدرسه دولتی محله سکونتمان شده ایم اما غیر استاندارد و قدیمی بودن ساختمان مدرسه دغدغه همیشگی من و همسرم است.

دانش‌آموزان ۸۲۲ کلاس سنگی و کانکسی چشم انتظار یاری دولت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: درسطح استان ۴۸۶ فضای آموزشی کانکسی با ۷۳۰ کلاس درس وجود دارد که جهت برچیدن آنها و تبدیل به فضای آموزشی ایمن به ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امیر غفوری نژاد بیان کرد: همچنین اعتبار مورد نیاز برای برچیدن ۵۶ فضای آموزشی سنگی به تعداد ۹۲ کلاس درس ۶۵ میلیارد تومان برآورد می شود.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون ۷۸۳ مدرسه در استان هوشمند سازی شده است و اکنون سه هزار و ۱۷۷ مدرسه نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار بازسازی هستند.

وی با اشاره به اینکه کل مدارس نیازمند تخریب و بازسازی در استان ۲ هزار و ۳۴۴ کلاس درس دارند گفت: ۵۵۸ طرح نیمه تمام فضاهای آموزشی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در لرستان وجود دارد که برای تکمیل آنها ۵۷۷ میلیارد تومان نیاز است.

غفوری نژاد ادامه داد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ۵۵۸ کلاس درس استان، ۱۰۵ هزار متر مربع به زیربنای آموزشی، ورزشی و تربیتی اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مجموع ۵۵۸ کلاس ذکر شده،۹۷ طرح با ظرفیت ۴۸۳ کلاس و زیربنای ۷۴ هزار و ۸۱۱ متر مربع با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در حال احداث است.

۳۰ درصد فضاهای آموزشی لرستان نیازمند ایمن‌سازی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۳۰ درصد فضاهای آموزشی و تجهیزات گرمایشی ۱۱ هزار و ۳۷۳ کلاس درس این استان نیازمند ایمن سازی است.

غفوری نژاد بیان کرد: با فرض اینکه اعتبارات دولتی نوسازی مدارس لرستان سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان وجه نقد باشد، بیش از ۳۰سال زمان لازم است تا بتوان ۳۰ درصد فضای ناایمن آموزشی استان را استاندارد کرد.

وی همچنین بیان کرد: با مشارکت خوب خیران طی ۲ سال گذشته، ۷۲ کلاس درس در قالب ۳۰ فضای آموزشی با زیربنای بیش از هشت هزار و ۶۲۰ مترمربع و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برای دانش‌آموزان لرستانی احداث شد.

وی بیان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی و با کمک خیران طی نیمه نخست امسال، ۷۴ واحد آموزشی با بیش از ۳۰ هزار مترمربع در لرستان احداث شده به نحوی که به طور میانگین هر هفته یک فضای آموزشی ۱۰ کلاسه تحویل دانش‌آموزان شده است.

قرار است آیت الله رییسی رییس جمهور به همراه برخی اعضای هیات دولت ۱۸ آذرماه به لرستان سفر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار