گویی در دنیایی پر از نور و در سپیدی کتاب‌هایی که زیر انگشت خود دارند سیر می‌کنند، دنیایی آرام و بی صدا اما پر از کلماتی که این روزها اغلب افراد خود را بی نیاز از شنیدن آن می دانند و سخنوری را ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶ 17 November 2021

 

به گزارش تابناک لرستان، چهارشنبه ۲۶ آبان ماه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی جلسه ای با حضور نابینایان و کم بینایان عضو کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد در محل این کتابخانه برگزار شد.

برنامه ای که در آن برخی مسوولان شهرستان حضور داشتند اما محوریت با حضور و صحبت نابینایان، کم بینایان و خانواده آنها بود و تلاش شد به ضرورت و اهمیت کتاب و کتابخوانی از زبان آنها پرداخته شود.

خوانش زیبای بخش هایی از کتاب های مطالعه شده و معرفی کتاب های تاثیر گذار خوانده شده توسط نابینایان و کم بینایان حاضر در جلسه از جمله زیبایی های این جلسه بود، آنجا که مسوولان سخنران نبودند و نابینایان کتابخوان صحبت می کردند.

میزبانی را خود بر عهده دارند با احتیاط و آرامی که این روزها کمتر شاهدش هستیم از کنار هم با کمترین فاصله بدون اینکه با هم برخورد داشته باشند عبور می کنند، چیزی که گاه در عالم بینایان خلاف آن را شاهد هستیم.

مادری در ردیف های میانی سالن مدام برمی گردد و پشت سر را نگاه می کند، امتداد نگاهش را که می گیری به قسمتی از سالن مطالعه کتابخانه می رسی که برای کودکان نابینا و کم بینا در نظر گرفته شده است تا آن گاه که پدر یا مادر برای مطالعه می آید کودکان نیز کتاب های مناسب سن خود را ورق بزنند.

روشندلان آنقدر در دنیای پر از سکوت کلمات سیر کرده اند که در اندک مجالی که امکان هم صحبتی با آنها فراهم می شود دوست دارند تمام سرمایه کتابی و خواندنی خود را به اشتراک بگذارند، در نهایت ادب و احترام و بدون پرداختن به خوش آمدگویی های معمول جلسات به اصل موضوع که همان کتاب و کتابخوانی است می پردازند.

خوانش برگزیده هایی از کتاب های مختلف می تواند همزمان برای شنونده تصویرسازی کند که این از نکات قابل توجه کتابخوانی روشندلان بود، مسوولان شهرستان هم در این جلسه به درستی تصمیم گرفته اند شنونده باشند تا روشندلان از کتاب هایی که خوانده اند بگویند.

روشندلان از خواندن و مطالعه ای سخن می گویند که سرانه اش با سخنرانی و همایش و جلسه بالا نمی رود، حضور مادرانی کم بینا و نابینا که کودکان خردسال دارند از زیبایی های دیگر این جلسه است کودکانی که پدر یا مادر نابینای آنها سختی هایی را متحمل می شود تا فرصت مطالعه را از دست ندهد.

هر کدام از روشندلان حاضر در جلسه برش هایی خواندنی از کتاب های تاثیرگذاری را که خوانده، یادداشت کرده بودند و برای سایرین می خواندند، قسمت هایی از کتاب "رنج همبستگی" که به زندگی لاله و لادن دو قلوی بهم چسبیده معروف پرداخته است از جمله خوانش های زیبایی بود که توسط یکی از بانوان نابینا مورد اشاره قرار گرفت.

منصوره کریمی بانوی نابینایی که مسوولیت انجمن نابینایان و کم بینایان سپید زاگرس بروجرد را بر عهده دارد می گوید: این انجمن ۱۲۰ عضو دارد که ۸۰ عضو آن زن و ۴۰ عضو آن مرد هستند.

وی گفت: در این انجمن کلاس های مشاوره، آموزشی و فرهنگی مختلفی در کنار آموزش مهارت های لازم زندگی برای نابینایان و کم بینایان برگزار می شود.

کریمی اظهار داشت: شیوه ارتباط با نابینایان و افرادی که دچار معلولیت هستند باید در دوران کودکی آموزش داده شود تا این افراد بتوانند راحت تر در اجتماع حضور داشته باشند و محدودیت جسمی به انزوای آنها منجر نشود.

کتابخانه نابینایان شهرستان بروجرد با سه هزار عنوان کتاب صوتی و هزار عنوان کتاب بریل ( خط ویژه نابینایان) یکی از مجهزترین کتابخانه ویژه نابینایان است.

۱۳ کتابخانه ویژه نابینایان در کشور وجود دارد و بنابر گفته داوود پهلوان رییس کتابخانه های عمومی شهرستان بروجرد این کتابخانه از سال ۹۳ شروع به فعالیت کرده است و هم اکنون همه استان و شهرهای همجوار را پوشش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار